تجهیزات پزشکی طب ورک و هیوا طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره ی پمپ سرنگ

چکیده کوتاه مطلب

پمپ سرنگ ها، دستگاه هایی هستند که برای تزریق دارو یا مایعات و فرآورده های خونی با حجم زیاد به صورت برنامه ریزی شده به بدن بیمار استقاده می شوند. وظیفه ی اصلی این پمپ تنظیم و نمایش میزان سرم تزریقی به سیاهرگ بیمار می باشد.اغلب حجم تزریق در آن ها از حدود چند سی […]

پمپ سرنگ ها، دستگاه هایی هستند که برای تزریق دارو یا مایعات و فرآورده های خونی با حجم زیاد به صورت برنامه ریزی شده به بدن بیمار استقاده می شوند.

وظیفه ی اصلی این پمپ تنظیم و نمایش میزان سرم تزریقی به سیاهرگ بیمار می باشد.اغلب حجم تزریق در آن ها از حدود چند سی سی تا چندین لیتر است.

این دستگاه ها به دو  روش حجمی (VOLUMETRIC) و قطره شمار(DRIP COUNTING) کار می کند.

پمپ سرنگ

نحوه عملکرد دستگاه پمب انفوزیون:

دستگاه پمپ سرنگ یا انفوزیون با وزن حدود 2کیلو گرم انواع و قابلیتهای مختلفی دارد. برخی از دستگاهها تک کانال است و برخی دیگر چندین کانال دارد که میتواند به طور همزمان از طریق دو یا تعداد بیشتری ست سرم عملیات تزریق را انجام دهد.پمپ سرم قابل نصب روی پایه مخصوص است.

پمپ سرم دارای یک کیسه مایع است و  توسط یک قلاب که بالای پمپ آویخته شده و یک تیوب به آن متصل می باشد. کادر درمان جریان مایع و حجم مورد نیاز آن را از روی دستگاه تنظیم کرده، و دنده ها و غلتک بر اساس سرعت تنظیم شده شروع به حرکت میکند. هر زمان که حجم مورد نیاز مایع آزاد شد، آلارم مخصوص به صدا در میآید. تیوب از میان یک سنسور آشکار ساز هوا ‏‎(air-in-line)‎‏ میگذرد و به محض عبور حباب هوا، آلارم به صدا در آمده و جریان مایع متوقف می شود.

پمپ تزریق فشار مایع تزریقی را کنترل کرده که از آسیب به ورید بیمار در صورت افزایش فشار جلوگیری نماید. هنگامی که فشار بیش از حد بالا می رود، یک هشدار انسداد سرنگ به کاربر داده می شود.

طریقه کار با پمپ تزریق( pump ) :

  • قرار دادن کلید پشت دستگاه در حالت on
  • فشار دادن دکمهpower برای یک ثانیه
  • ست سرم را به محلول تزریقی متصل کرده به طوری که کمتر از نصف محفظه ست پر از مایع شود .
  • در جلوی دستگاه را باز کنید ، ست سرم را از شیار بالای ان وارد کنید. از پشت علامت فلش عبور دهید. سپس از شیار زیری رد کنید. مستقیما روی دندانه های finger cassette قرار دهید.
  • اهرم air detector را بکشید و لوله ست را از بین دو دکمه سنسور هوا عبور دهید و اهرم را رها کنید .
  • در جلوی دستگاه را ببندید
  • اشکار ساز قطره را طوری به محفظه چکیدن قطره متصل نمائید که بین محل ریزش قطره در بالای محفظه و سطح محلول در پائین محفظه قرار گیرد .
  • مقدار drops/ml را مطابق ست سرم استفاده شده تنظیم کنید .
  • سرعت تزریق را تنظیم کنید Rate
  • محدوده حجم تزریق را معین کنید . Volume
  • با فشردن دکمه start/stop تزریق اغاز می شود
  • برای مشاهده محدوده حجم تزریق در حین تزریق دکمه ↔را فشار دهید
  • در صورت نیاز به هواگیری ست سرم دکمه purge را فشار دهید
  • برای خاموش کردن دستگاه دکمه power را بیش از یک ثانیه فشار دهید

 پمپ حجمی :

نحوه کار پمپ حجمی ( pump )بدین صورت است که میزان حجم داخل ست سرم را اندازه گیری و به بیمار تزریق می کند. بنابراین دقت تزریق این نوع دستگاه وابسته به قطر ست سرم مورد استفاده است. به همین دلیل برای تزریق با این نوع دستگاه باید فقط از ست سرم مخصوص خود دستگاه که توسط کمپانی، معرفی یا ساخته شده است استفاده نمود.

پمپ های قطره شمار :

پمپ های قطره شمار با شمردن تعداد قطرات توسط یک چشم الکترونیکی ، حجم مواد تزریق را کرده و سپس طبق استاندارد میکرو ست ها، هر ۶۰ قطره در این ست، باید برابر با ۱ سی سی باشد و در ماکروست ها ۱۵ یا ۲۰ قطره برابر این حجم خواهد بود. بنابراین در این پمپ ها ( pump )مهم ترین نکته برای تعیین دقت دستگاه این است که بدانیم هر چند قطره برابر ۱ سی سی می شود.

در بعضی از این دستگاه ها این عدد محدود به چند انتخاب مهم مانند ۶۰-۲۰-۱۵ است و در بعضی دیگر دستگاه ها تعداد قابل انتخاب بیشتر است و برای استفاده از ست ها ی ایرانی وجود این قابلیت یعنی توانایی انتخاب مقادیر مختلفی بین ۱۵ تا ۲۵ امری لازم شمرده می شود. دستگاههای اینفیوژن پمپ ( pump )باید نسبت به انسداد حساس بوده و در صورتیکه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میکرولیتر هوا در ست تزریق بود، تزریق را قطع کنند.

مزیت پمپ سرنگ و سرم

این پمپ دو مزیت داشته :

اولین مزیت دقت بالایی دارند و با توجه به دقت زیاد این دستگاه در تزریق، از آن میتوان در کاربردهایی مانند بی حسی اپیدورال پیوسته، تزریق داروهای قلبی عروقی، شیمی درمانی، تزریق خون، اطفال و سرم درمانی استفاده کرد.

دومین مزیت استفاده آسان از آن می باشد.

برای مشاهده پمپ های سرنگ، کلیک کنید.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به فروشگاه
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لینک کوتاه نوشته

بلاگ آخرین مطالب

Latest Posts Blog
نحوه استفاده از سرنگ انسولین
ورزش هوازی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x